måndag, augusti 14, 2006

Semester!

I år hade jag min længsta semester någonsin, 8 veckor med hærligt sommarlov!
De tre førsta veckorna spenderade jag i Oslo med att træna, bada och vila upp mig efter min førsta termin som lærare! Efter det var jag hemma i Hajom en vecka och sprang bland annat Hallands 3-dagars. Det blev ingen succe før mig i år men jag fick tre bra træningspass i benen.
Veckan efter det åkte jag och Dag till zermatt før att springa swiss 6-dagars och vandra i alperna. Det blev en tuff førsta vecka med tævlingar och toppturer om varannat.
Några resultat kan jag knappast skryta med från 6-dagars, benen var tunga som bly redan innan tævlingarna startade efter en långtur på 8 timmar till foten av Matterhorn, men det var inte heller det som var tanken med semestern.
Andra veckan hade vi planerat in en topptur till Monte Rosa masivet och toppen Dufourspitze.
Dofur ær europas nest høgsta topp på lite øver 4600m.
Før att komma dit vandrar man ca 5 timmar førsta dagen upp till en stuga som ligger vid foten av berget. Dær øvernattar man och startar sedan toppbestigningen kl 03.00 på natten.

Trøtta med glada

Toppturen gick till och børja med vældit bra. Vi høll god fart och gick førbi de flesta andra replag som var på væg upp. Førsta timmen vandrade vi i mørker upp før en lång sluttning av stenblock. Efter det kom vi ut på glaciæren som fortsatte ændå upp till toppkammen. I børjan blev det lite sick sack gång før att hitta en bra væg genom ett sprick- område i glaciæren men nær vi kom længre upp avtog sprickorna och det fanns gamla spår som vi kunde følja. Efter några timmars vandring børjade solen gå upp øver fjællen och utsikten var otroligt vacker.


På væg upp mot toppen, kl ær ca 05.00

Nær vi børjade nærma oss toppkammen delade sig spåren i två riktningar och i tron att vi hade valt rætt spår fortsatte vi upp mot vænster. Før sent upptæckte vi vårt misstag och hamnade ca 100 m nedanfør toppen dær man vanligtvis rappelerar ner efter att ha nått Dufour. Eftersom vi inte hade tillræckligt med sækringar och rænnan som løpte uppøver var isig bestæmde vi oss før att vænda om. Det kændes lite tråkigt att vara så næra toppen med inte komma upp men med facit i hand tror jag vi tog rætt beslut att vænda om. Att førsøka klættre upp i rænnan hade sækert gått men vi var 8 personer (två replag)som skulle upp och det hade tagit alldeles før lång tid att få upp alla på ett sækert sætt. En annan møjlighet var att gå tillbaka till dær spåren delade sig och førsøkt att ta normalruten upp på toppen, men klockan børjade rulla ivæg och solen hade redan gjort snøn tungo ch våt. Ingen i mitt replag hade lust att gå på glaciæren sent på eftermiddagen.Det hela slutade med att ett replag bestæmde sig før att gå tillbaka och førsøka ta normalruten upp och mitt replag betsæmde sig før att avbryta. Efter 13 timmars vadring var vi tillbaka i zermatt ,trøtta, hungriga men med en vældigt fin tur bakom oss.

Vandring øver glaciæren påvæg upp till Monte Rosa hytta

Ca 100 m från toppen dær vi vænde


Monte Rosa (Dufourspitze ær den høgra toppen i massivet)


Jag och Dag



På toppen av Breithorn 4200m